Bessemerskolan - ett vidare val!

Bibliotekspedagogik

60 års forskning om skolbibliotekets pedagogiska roll visar att ett bra och bemannat skolbibliotek får direkt genomslagskraft i elevernas studieresultat. Biblioteket har en viktig och avgörande funktion i att nå resultat i två av skolans huvudprocesser:

Att hos eleverna skapa förmåga och lust att läsa och skriva.

Att utveckla elevernas förmåga och möjlighet att söka, hantera och värdera information.

Biblioteket bygger sitt bibliotekspedagogiska arbete på dessa två pelare: Läs- och skrivutveckling och Medie- och informationskunnighet.

I vår Biblioteksplan kan du läsa mer om vår vision och hur vi arbetar på Bessemerbiblioteket. I det kompletterande dokumentet Rutiner och riktlinjer förlänk till annan webbplats Bessemerbiblioteket kan du läsa mer om vårt praktiska arbete och hur vi omsätter biblioteksplanen i verksamheten.

Är du lärare på Bessemerskolan? Titta i vår Kunskapskatalog!

Bessemerbibliotekets modeller för hur vi arbetar med Guided Inquiry och ISP.

Text

På Bessemerbiblioteket samarbetar vi med pedagogerna utifrån Carol Kuhlthaus Informationssökningsprocess. Med den metoden som grund kan biblioteket fungera som ett stöd för läraren och eleverna från planeringsstadiet till examinering och bedömning.

Sidansvarig: Emma Lindgren
Uppdaterad: 2017-06-14

Bessemerskolan
Industrivägen 7
811 80 Sandviken
Telefon kommunens växel: 026-24 00 00
Fax Kunskapsförvaltning: 026-25 58 87

Sandvikens Kommun