Bessemerskolan - ett vidare val!

Tidigare stipendiater

Klicka på novellens titel för att läsa vinnarbidragen.

2018 - Emelie Lundgren (NA17) "Bänken mellan de två lönnarna"

”I berättelsen synliggör Emelie den som vanligtvis är ”osynlig” i vårt samhälle, en alkoholiserad man på en parkbänk. Hon står på den utsattas sida och förmänskligar den avhumaniserade genom ögonen på ett betraktande barn. Barnet är filterlöst och saknar förståelse för de osynliga gränser vi i samhället har skapat mellan OSS och DEM, vilket förmår henne att komma nära en medmänniska i sorg. Det är en novell som fint och försiktigt avslöjar precis tillräckligt för att läsaren ska kunna nå sin egen sanning.”

2018 - Maya Sjöstedt (SA16A) Dikt

”I dikten finns det tre tydliga scener, tre ögonblicksbilder som rör sig mellan yta och djup. Maya kontrasterar verklighet mot konstruerad verklighet och underhållning kontra utsatthet. Vi tvingas konfrontera vår samtid där människor frivilligt späker sig och visar upp sina liv på sociala medier mot äkta misär och lidande. Det återkommande ordet i dikten är ”Help” men de namnlösa offren blir inte hörda. Kanske det konstanta mediala bruset har gjort oss döva för rop på hjälp?”

2017 - Martin Ekelund (ES16EST) med novellen "Austronauten från Damaskus"

Motivering:

 "Martin Ekelund väver med skicklighet en tråd mellan nutid och dåtid, här och där. Kontrasterna ligger i det vardagliga och växlar mellan det stora svindlande och det hemtama i det lilla. Det är med små medel som en spänning byggs upp och genom novellen får vi ett ögonblicks insyn i en annan värld. Förhållandet mellan Abdi och Emrik skildras på ett ömsint och finstämt sätt. Med känsla för detaljer byggs en större kontext upp och vi kan ana ett livsöde."

2016 - Elin Ehn (VO13) med novellen "För stunden."

 Motivering:

"Elins bidrag håller en hög språklig nivå som särskiljer henne från de övriga bidragen. Hon visar på en språklig mognad och konstnärlighet då hon använder språket som en målarpensel för att beskriva och förmedla både handling och känsla. Med ett särskilt uttryck och egna ord tar hon oss till en svår plats och låter oss vara närvarande, utan att gå över gränsen till det sentimentala."