Diplomerad gymnasieekonom

- antagningsbar och anställningsbar

Som Diplomerad Gymnasieekonom blir du både anställningsbar och antagningsbar. Du har möjlighet att söka de jobb som finns och kanske får du möjlighet att utvecklas inom ett företag med hjälp av olika internutbildningar. Om du skulle vilja studera vidare är du samtidigt också behörig att söka till olika ekonomiska utbildningar på högskolor och universitet. Ambitionen är att ge dig som vill bli Diplomerad Gymnasieekonom den bästa möjliga ekonomiutbildningen på gymnasienivå.

Kriterier för Diplomerad Gymnasieekonom från HT2011

En Diplomerad Gymnasieekonom har genomgått ett fullständigt gymnasieprogram, som bygger på Ekonomiprogrammets ekonomiska inriktning på en skola som certifierats av certifieringsorganet och har:

- läst 600 poäng ekonomiska ämnen,
- varav minst 400 poäng i ämnena Företagsekonomi och Entreprenörskap,
- läst minst t.o.m. steg 2 i samma moderna språk,
- läst minst till och med nivån Matematik 3 samt
- gjort sitt gymnasiearbete mot ämnet Företagsekonomi.

Utbildningen har bedrivits med ämnesintegration och inslag av verklighetsbaserat lärande enligt den specifikation som certifieringsorganet fastslagit.
Utbildningen ska vidare genomsyras av 7 övergripande perspektiv samt särskilt fokusera på 4 olika kompetenser, viktiga för en Diplomerad Gymnasieekonom.

För att blir Diplomerad Gymnasieekonom krävs lägst betyget godkänt i samtliga kurser.

7 Övergripande perspektiv

• Entreprenörsperspektiv
  • Etiskt perspektiv
  • Mångfald och mänskliga rättigheter
  • Historiskt perspektiv
  • Globalt perspektiv
  • Hållbarhet
  • Vetenskapligt perspektiv

4 kompetenser

• Affärskompetens
  • Digital kompetens
  • Social kompetens
  • Språklig kommunikativ kompetens

Exempel på yrken direkt efter avslutad gymnasieutbildning:

Ekonomi/redovisningsassistent, marknadsassistent, kundansvarig m.m

Yrken efter vidareutbildning:

Civilekonom, jurist, personalvetare, polis m.m.

Diplomerad Gymnasieekonom - hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.