El- och energi­programmet

El- och energiprogrammet är ett yrkesförberedande program. Här kan du bli delaktig i en intressant och framtidsinriktad bransch. På programmet strävar vi lärare mot att du ska trivas och lyckas i din utbildning.

Under din utbildning varvas teori med praktiska övningar. Bessemerskolan erbjuder inriktningen elteknik. Inriktningen kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.

Du har möjlighet att läsa in den grundläggande behörigheten till högskolan.

Utifrån begränsad tillgång av platser i vissa inriktningar sker ett urval baserat på elevens betyg under årskurs 1.

Vår inriktning

Vi erbjuder en inriktning inom El- och energiprogrammet samt två yrkesutgångar, installationselektriker och industrielektriker.

Som installationselektriker lär du dig vanliga elinstallationer, larm- och passagesystem och tele, datanätverk och fiberinstallation.

Som industrielektriker lär du dig om el reparation- och underhåll, service samt automation inom produktion och processindustrin.

Målsättningen med programmet

Du får lära dig om de lagar och regler som gäller vid elarbete och de kurser som senare ger dig möjlighet att få olika behörigheter som du behöver för att arbeta som elektriker.

Inför åk 3 väljer du någon av de två yrkesutgångarna industrielektriker eller installationselektriker för att läsa de tillhörande inriktningskurserna.

Elprogrammet är till för dig, tjej eller kille, som är nyfiken och gärna vill prova på något nytt samt gillar lite variation i tillvaron.

Vad händer under och efter utbildningen?

Under utbildningen
År 1 inleds med fyra tekniska kurser som är gemensamma för alla inriktningar: Datorteknik, Elektromekanik, Energiteknik och Mekatronik. Det är en fördel att ha erfarenhet från alla dessa inriktningar, dels för att kunna välja den inriktning som passar dig och dels för att olika yrkesgrupper ska kunna samverka för att lösa tekniska problem.

År 2 läser du inriktning och program­fördjupningskurser, på våren i tvåan gör du ditt val av yrkes­utgång inför år tre.

År 3 fördjupar du dig i karaktärsämnena inom den yrkesutgång du valt. Eftersom det är ett yrkes­förberedande program är en del av din utbildning arbetsplatsförlagd.

Efter utbildningen
Som elektriker finns flera yrken du kan arbeta som.
Inriktningen elteknik kan leda till yrken som elektriker verksam inom installation eller eldistribution.
Andra möjliga yrken är industri­elektriker, larm­tekniker, fiber­tekniker och antenn­tekniker.

Gymnasiegemensamma 600p - 900p

Engelska 5

* Engelska 6 (valbar från år 2)

Historia 1a1