Estetiska programmet

Mediainriktningen på Estetiska programmet, är ett högskoleförberedande program. Det betyder att du får grundläggande behörighet till högskolan och kan söka vidare till allt från yrkesutbildning inom film, TV och foto eller som jurist och lärare.

Vår inriktning

Vi erbjuder en inriktning inom programmet och det är Media. Under år två väljer du om du vill fördjupa dig inom film eller foto.

Media på Bessemerskolan!

• Tänk dig ett gymnasieprogram som är mer än bara plugg. Där din kreativitet också får styra din tid på gymnasiet. En plats för dig att tänka ut ditt nästa steg mot din framtid. Varför välja mellan intresse och nytta när man kan kombinera båda?
  • Föreställ dig en skola som både ger dig behörighet att plugga vidare på universitet och kunskaper inom modern mediateknik. Nu kan du släppa taget och hitta hit, för Media på Bessemerskolan har just det programmet!
  • Inte nog med att du får högskolebehörighet, du får även lära dig från grunden att använda professionell utrustning, prova på olika roller och jobba i projekt. På Bessemerskolans Estetiska program Media lär du dig att fotografera, filma, animera och livesända.
  • Du får också fri tillgång till senaste versionerna av Adobe redigeringsprogram och lär dig klippa och redigera. Allt detta kan du använda även för att skapa innehåll till Youtube, Instagram och andra sociala kanaler.
  • Här finns möjlighet till olika praktiska uppdrag. Du kan knyta kontakter med olika företag i branschen såsom nyhetskanaler, TV-och filmproduktionsbolag, reklambyråer. Konkreta exempel kan vara Göransson Arena och Din Lokaltidning.

Vad händer under och efter utbildningen?

Under utbildningen
År 1 får du grundläggande kunskaper i film, foto, layout och animation. Du ansvarar för egna ytor i sociala medier. Det här är upptäckaråret - där lusten att vara kreativ och jobba med media är viktigast.

År 2 fördjupar du hantverksgrunderna inom film och foto. Att lära sig driva media-projekt enskilt och i grupp är i fokus. Du erbjuds att jobba på Göransson Arena med sport och kulturbevakning. Du lägger samtidigt grunden för behörigheten till universitet och högskola.

Efter utbildningen
Är du behörig att läsa till tex jurist, polis, lärare eller statsvetare.
Väljer du till Matematik 2b har du samma behörighet som Samhällsvetenskapliga programmet. Då kan du läsa till tex ekonom, datavetare eller logistiker.
Många av våra elever har också gått vidare till högskolestudier och jobb inom media.

Gymnasiegemensamma 1150p

Engelska 5