Vad vill du söka efter?

STUDENTAVSLUTNING 2024

Vårterminen har börjat och bara några månader kvar för skolavslutning och studentfirande!

Våra avgångsklasser kommer som vanligt ha traditionell avslutning i kyrkan och därefter tåga ner till Stadsparken för utspring. Vi ser fram emot att kunna dela och sprida våra studenters glädjeyra i Sandviken.

Väl mött!
Mvh Eva Aronsson / Rektor

Här finns all information som elever och anhöriga behöver veta inför stundande student och skolavslutning.

Onsdag den 12 juni är dagen då våra studenter i avgångsklasserna tar sin examen. Eleverna brukar samlas i skolan med sina mentorer runt kl. 8.00 på morgonen och går sedan tillsammans till kyrkan för en traditionell skolavslutning. Därefter tågar alla studenter ner till Stadsparken för utspring. Eleverna beräknas "springa ut i livet" runt kl. 11-11.30

I Studentfoldern kan ni läsa mer vad som sker för er studenter från mars-maj samt under studentveckan i juni. ex. Studentbal 24 maj, Mösspåtagning 5 juni kl. 16.00 och avslutningslunch/stipendieutdelning.

Kom ihåg att läsa på vad som gäller kring studentflak och lämna in anmälan om om studentflak till polisen senast i mitten av maj.

Tillsammans gör vi studenten till ett kul minne!

Därför ber vi er att läsa igenom följande information inför stundande student.

Studentfoldern - information om studenten från Sandvikens kommun, Polisen och Länstyrelsen Gävleborg (under revidering)

Brev till studenterna från polisen Pdf, 154.5 kB. - gällande studentflak

Anmälan av studentflak till polisen Pdf, 367.1 kB. - senast i mitten av maj
Mer vad som gäller kring studentflak/karnevalståg kan du läsa om www.transportstyrelsen.se Länk till annan webbplats.

Parkeringar på studentdagen vid Bessemerskolan

• Parkerign av studentekipage: Alla studentekipage är hänvisade att parkera norr om parkbadet på platsen där cirkus/tivoli brukar hålla till. Kör via Torggatan västerut över kanalbron.
  • Parkering för övriga: Stor parkering finns vid Industrivägen 6-7, Bessemerskolan. Därifrån promenerar ni söderut via cykelvägen under Gävlevägen, ca 350m.

• 08.00 - 09.30 Samlas eleverna på Bessemerskolan med sin mentor.
    Betygsutdelning. Mentor meddelar sal. Ingen alkohol får föras in i skolan. Väskor visas upp eller lämnas vid ingången, under eget ansvar.
  • 09.30 - 09.50 Promenad till kyrkan.
    Alla studenter går in i kyrkan. Anvisade platser/klass gäller. Ingen alkohol, tutor eller liknande föremål får föras in i kyrkan. Väskor visas upp eller lämnas vid ingången, under eget ansvar. Programskyltar tillverkad av eleverna lämnas utanför kyrkan
  • ca 10.00 - 10.45 Avslutningshögtid i kyrkan
    Gäller endast för elever och personal.
  • ca 10.45 - 11.00 Utgång ur kyrkan och marsch till Stadsparken
    Görs enligt anvisning och därefter omedelbar marsch från kyrkan till Stadsparken.
  • ca 11.00 - 11.30 Ceremoni i Stadsparken vid Bessemerhallen
    - Varje klass kommer att gå upp på scenen (kullen). Max 1 min/klass.
    - ALLA elever samlas sedan nedanför scenen för att gemensamt sjunga studentsången.
    - Efter studentsången möter eleverna upp sina anhöriga vid anvisad uppsamlingsplats, därefter är gymnasieutbildningen avslutad!!

Tider och Uppsamlingsplatser programvis (under revidering)
För att allt ska fungera smidigt, ber vi er uppmärksamma att programmen har egna markerade uppsamlingsplatser på fotbollsplanen vid Bessemerhallen. Efter studentsången samlas studenter och anhöriga vid anvisade programskyltar.

Karta på marschväg från kyrkan till stadsparken

Marschväg från kyrkan: Köpmangatan, höger vid Krysset, Hyttgatan, vänster Torggatan, över bron och gångvägen till Kullen vid Bessemerhallen.